vrijdag 3 februari 2012

Openluchtmuseum Skansen in Stockholm

SKANSEN, het eerste openluchtmuseum ter wereld, werd in 1891 geopend. Het ligt midden in Stockholm, op het  eiland Djurgärden. Het is bereikbaar te voet, per bus of auto maar de mooiste weg is per boot.
 

Het openluchtmuseum is gebouwd op een heuvel van waaruit je een prachtig uitzicht hebt over de stad (helaas geen foto). Vanuit heel Zweden zijn er ongeveer 150 gebouwen bijeen gebracht.
 


Eén daarvan is de 500 jaar oude boerenhoeve Älvros.


Je zou hier toch zo even aan willen schuiven met een breiwerkje.

   
Zie je de wanten hangen?



Authentieke houten huizen uit Stockholm vormen een stadje uit de 19e eeuw. Een glasblazer, schoenmaker, bakker en andere ambachtslieden tonen hun ambachten. Je voelt je te gast bij de bewoners uit vroeger tijden.
 

De boerderij Kyrkhult (18e eeuw) komt uit Blekinge. De bijgebouwen bestaan niet meer. De tuin is aangelegd  zoals het vroeger was met bloemen en bijenkorven en de paadjes netjes aangeharkt.
 



Skansen is het hele jaar geopend maar helaas kunnen in voor- en naseizoen niet alle gebouwen van binnen bezichtigd worden. Het is heerlijk wandelen door de parken, bloementuinen en kruidentuin.
 
 

In een kleine dierentuin zijn de dieren te zien die in Scandinavië leven, o.a. de beren, elanden, rendieren, vossen en uilen.

 


 

Rond Midzomer, Kerstmis, Oud en Nieuw, Pasen en Walpurgisnacht zijn er speciale evenementen. In het hoogseizoen zijn er openluchtconcerten en demonstraties van volksdansen. Over het park verspreid zijn restaurants, cafés en kiosken. In de souvenirshop is prachtig Scandinavisch handwerk, textiel en design te koop.

26 opmerkingen:

  1. Jaren geleden ben ik hier geweest Willy.
    Leuk om het weer eens terug te zien.
    Fijn warm winters weekend
    Liefs
    Mapi

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Voor mij is het ook alweer heel lang geleden dat ik er was. het is er zo leuk. Echt genieten van de herinnering en jouw blogje.
    Fijne winterse zaterdag.
    Anje

    BeantwoordenVerwijderen
  3. You did it again ...i loved the moose and bears.....the entire tour was amazing...Willy I want you to take me around the world someday!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heerlijke Willy, we kunnen ipv het Openluchtmuseum in Arnhem ook hier heen gaan...?! Met die bus natuurlijk... :)! Fijn sneeuwweekend, eindelijk ook hier!! Liefs Lupineke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Je heb er weer een mooi logje over gemaakt, het begint almeer te kriebelen om daar zelf eens heen te gaan. Het ziet er echt fantasties uit bedankt voor de mooie foto's. Een heel fijn weekend, met veel sneeuw en ijspret. Voel je je misschien een beetje in je favorite land, het ziet er hier prachtig uit vanwege de mist die er deze nacht op kwam de bomen zijn mooi aangevroren met rijp echt schitterend, genieten dus en mooie plaatjes maken.

    Groetjes Petra.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Stockholm stond al op het lijstje, maar ik krijg er steeds meer zin in...het lijkt mij zo'n mooie stad! Je brengt het noorden van Europa telkens zo mooi in beeld, maar dat verdient het ook!

    Ik wens je een fijn weekend Willy! Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Willy weet je dat, ondanks dat ik nu zo vaak in Stockholm ben geweest, daar nog niet geweest ben! nu staat op mijn lijst
    Fijn weekeinden groetjes Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat leuk om daar in gedachten rond te lopen. Fin weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een prachtige foto's en wat geweldig om dit te zien. De foto van de uil vind ik helemaal geweldig.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Oh, dank je wel, Willy! ik ben er nog nooit geweest maar als wij eind februari nog een dagje vrij hebben zonder huizen kijk afspraken…dan ga ik daar zeker kijken (elanden!!!) ;O)
    Fijn weekend!
    Groetjes,
    Maren

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hallo Willy, wat een prachtige foto's vooral het uiltje mijn complimenten Tony

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat weet je toch veel te vertellen over Zweden, geweldig!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Prachtig om dit te zien. Ik geniet als het over Stockholm gaat. Ik wil beslist nog een keer terug. En hier hou jij me op de hoogte!!

    Dank je wel Willy.

    Fijn weekend verder. Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Heerlijk he, zo'n openluchtmuseum, daar kun je wel een poosje ronddwalen!
    Tsja, de tijden zijn behoorlijk veranderd. Wat een plaatje die oude boerenhoeve en dan die wanten die daar te drogen hangen! Een prachtig gezicht. Mooie foto's ook.
    Ik wens je een heel fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Oh wat heerlijk, ik hoop dit jaar weer deze kant op te gaan! Fijn weekend, knuffel Else

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Even haarlijk lezen en de kou verbgeten. Prettig weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat een prachtig openluchtmuseum, vooral die oude boerderijen van binnen spreken tot de verbeelding. Een mooie fototocht door het museum, dank je wel!
    Van die Arne en Carlos word je toch helemaal vrolijk met al die vrolijke paasbreisels! Morgen komen ze in de Twenste Welle, zal wel een drukte van jewelste worden, haha, leuke woordspeling;)
    Bedankt voor je trouwe reacties op mijn blogje! Groetjes, Simone

    BeantwoordenVerwijderen
  18. lijkt mij heerlijk om daar eens rond te banjeren...even lekker wegdromen!! Lieve groet, Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat leuk dat je dit laat zien! Anderhalf jaar geleden zijn wij daar geweest en het was zo mooi. We hadden die zomer ook prachtig weer.
    Groetjes,
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Heel leuk en die schoenen of sloffen, ben ik toch blij dat ik in deze tijd leef (Birkenstocks ;-)

    Fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ha Willy;
    Bedankt hoor ;voor mijn VERZOEKberichtje!!Ik had hier al eens over gelezen en hoog op mn verlanglijstje staat ooit een bezoekje aan dit prachtige openluchtmuseum...och wie weet ooit een langweekend Stockholm..
    Eg mooi om je foto's te zien.
    Groetjes Fleur

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Bedankt voor de foto's en de beschrijving, brengt mooie herinneringen terug van een paar jaar geleden. Zo genoten van Stockholm!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Wat schitterend deze oude huizen. Hele mooie serie foto's ook :)

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Oh Willy wat enig om dit terug te zien, wij waren er enkele jaren geleden ook met onze vrienden en hebben er vele foto's gemaakt. Er bloeiden toen heel veel bloemen, een sprookje gelijk. Ik heb nog een hele mooie theedoek gekocht die ik vaak gebruik, prachtig weefsel is dat.

    BeantwoordenVerwijderen