dinsdag 17 april 2012

Sätergläntan

Van Eva B. kreeg ik de tip om eens te gaan kijken bij SÄTERGLÄNTAN in Insjön, ten zuidoosten van het Siljanmeer, in het landschap Dalarna (Zweden). Bij Sätergläntan worden cursussen gegeven in traditioneel Zweeds handwerk en ambachten.




In 1956 werden er alleen weefcursussen gegeven en volgde Eva daar een zomer- en een herfstcursus. Ik heb foto's van de gebouwen gemaakt en naar Eva gestuurd. Een gedeelte van de gebouwen bleek nieuw te zijn maar het oude gedeelte herkende ze meteen, o.a vier huisjes die langs de oprit staan. Eva liet me weten dat het HÄRBREN zijn, dat zijn droge en ongedierte vrije opslagruimtes waar soms ook plek is om te slapen.  Ze schreef: "In een van de drie oudere härbren (de rechter stond er in 1956 nog niet) heb ik samen met nog iemand de hele zomer gebivakkeerd."


In dit gebouw sliep Eva tijdens de herfstcursus.


     
In de winkel van Sätergläntan is een uitgebreid assortiment handwerkboeken, materialen,  garens, handgeweven linnen en bedrukte stoffen.











En zijn er allerlei handgemaakte spullen te koop.



  



De volgende keer neem ik jullie mee naar een voorjaarstentoonstelling van door cursisten ontworpen en gemaakte spullen.

28 opmerkingen:

  1. Och, die kussentjes op de laatste foto - beeldig! Helemaal weer erg leuk om over te lezen. Wat moet dat een heerlijke plek zijn om een cursus te volgen en daarna in het winkeltje mooie materialen en boeken te kopen. En dat Eva nog zoveel herkent - ze zal er heerlijke herinneringen aan hebben, denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een waar paradijsje...
    Wat heerlijk om te zien en mee te mogen genieten!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een rijke schat aan materialen is daar! Lijkt me heerlijk om daar te zijn!
    groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh wat heerlijk dat ik daar volgende week maar 10 kilometer vanaf zit...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. wat heerlijk om daar eens lekker rustig rond te struinen, ik zie zoveel moois! lekker vrolijke kussens.. leuke stofjes.. en heel veel leuke kleurtjes garen!

    lieve groetjes, Tjits

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat weer geweldig al die mooie kleuren wol, en prachtige stoffen echt heel mooi. En die huisjes op palen helemaal mooi. Maar ik begrijp dat er nu niewe staan maar ik vind deze SUPER gaaf. Fijne avond,

    groetjes Petra.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Voor creatieve mensen lijkt dit mij een waar paradijs!

    Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  8. oooh daar zou ik wel graag eens gaan rondneuzen. Fijne avond! x

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Oh Willy, dit is ook enig! Prachitge lokatie en mooie spullen….ik denk dat ik maar even een bookmark aanmaak "Willy's Zwedentipps" ;O)….
    Fijne avond!
    Maren

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Prachtige stoffen en zo leuk deze school om naar toe te gaan en dan van die fantastische kussens maken.....mooie foto's.....lieve groet Marjon

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Heel aantrekkelijk om daar eens rond te kijken.Jammer dat ik er niet zomaar kom.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik zou me daar geen moment vervelen.
    Hier thuis trouwens ook niet...
    Groeten van Willemien.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. super geweldige kussentjes en dan al die prachtige materialen. Wat zul je genoten hebben!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. O ja, al die kleurtjes, boeken, dingetjes, stofjes ... HEEERLIJK!!!!
    Ik zou zo wel in het winkeltje willen stappen, voorlopig zou ik er ook niet meer uitkomen. Jammer dat het zo ver weg is.....zucht!

    groetjes,
    Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  15. En...wanneer ga jij op cursus? Als je dit allemaal ziet, moeten je handen wel jeuken, lijkt mij. Mooi verslag en foto's van een geweldige zaak.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. 1956. Goed van Eva dat ze het nog weet. Mooi verhaal weer.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hoi Willy,

    Mooie en interessante post.....zal daar druk worden in de winkel want iedereen wil daar wel graag heen;-)
    o.a. ik, het moet een feest zijn om al die prachtige handwerk spulletjes met eigen ogen te zien én kopen:-)

    Liefs,
    Ger

    BeantwoordenVerwijderen
  18. De winkel die er bij is, ziet er prachtig uit met al die mooie dingen die je er kunt kopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Oh, hier zou ik ook wel eens een cursus willen volgen ;)! Het ziet er allemaal prachtig en uitnodigend uit, wat een bijzondere plek! Lieve groet Lupineke

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Zoeken ze daar nog mensen om de vloer aan te vegen of zo?
    Wat is dit mooi, wat je noemt pure luxe.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wat een pracht. Vooral die kussens. Deze zomer maar even heen?! Komen er in de buurt.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Sätergäntan is een begrip in Zweden. Als ik niet teruggegaan was naar Nederland indertijd zou ik daar ook een aantal cursussen hebben gedaan.Het is er zo mooi en je leert er zoveel. De winkel is een paradijsje. (wel goed dat je er geen prijzen bij hebt gezet,het is wel duur, maar kwaliteit en handwerk kan niet goedkoop zijn).Na de zomer is de winkel vast leeggekocht door al jouw volgers.
    Fijne dag nog.
    Anje

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Als je daar bent waan je in het paradijs. Mooie natuur en dan ook nog zulke mooie stoffen en handwerk.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Hai Willy! Inderdaad een paradijsje! Alleen al die kleuren wol! En wat een heerlijke omgeving weer!
    Groeten en een fijne dag.... wat er nog van rest!
    Hélène

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Om van te smullen! Wat een mooie winkel, en die laatste kussentjes zijn prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Wat leuk een logje 'van jullie samen' Willy en Eva! Juist zo leuk omdat ik jullie beiden ken. Moet voor Eva bijzonder zijn om al deze foto's te zien!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. En binnenkort ben je hier....
    Welkom!

    BeantwoordenVerwijderen