dinsdag 14 juli 2015

Via Westkust naar Nösund

We zijn op de terugweg van MOLLÖSUND en stoppen in Edshultshall. Op de heenweg zagen we daar een zeilschip in het haventje liggen, die willen we even van dichtbij bekijken.










Op het schip vind ik geen naam, maar op de aanlegsteiger staat "Westkust". Informatie over dit schip op westkust.se .





De volgende bestemming in het zuidwesten van Orust is het plaatsje Nösund. Vanwege de haringverwerking en handel was het vroeger de belangrijkste plaats op Orust. Op een informatiebord staan een aantal tekeningen en beschrijvingen van oude huizen. Helaas is die informatie alleen in het Zweeds. Het oudste huis dateert uit 1780. Rond 1900 was Nösund al een geliefde badplaats voor de inwoners van Göteborg. Het voormalige Nösunds Pensionat uit die tijd is omgetoverd tot Nösunds Värdshus, een prachtig hotel/restaurant/spa (1e en 2e foto). Een tweede hotel (tevens jeugdherberg) is Nösundsgården, het is gevestigd in een voormalige graanschuur. Wij hebben dat hotel niet opgezocht (ook geen foto), maar wandelden nog over de aanlegsteiger. Daar staan ook nog enkele gebouwen uit de tijd dat er haring werd verwerkt.












17 opmerkingen:

  1. Heel vaak als ik naar je foto's kijk denk ik wat een rust, bijna geen mens te zien, lijkt me heerlijk...
    Fijn zo'n rustmoment waar ik van kan genieten!
    fijne dag,
    groetjes van Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hej Willy,

    Je bent de beste op het kiezen van de beste plaatsen om te delen met de lezers! Ik geniet van elk van uw berichten! Dank u voor prachtige beelden en reistips ook!

    Met vriendelijke groet

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Laaf me heerlijk aan je mooie foto's, dank je wel...... Zoonlief en gezin zijn daar momenteel in de buurt, dus je snapt........
    Groetjes Anje.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Door zo'n blogje beleef je de trip nog een keer. Heerlijke beelden. Hoeveel foto's maak jij wel niet tijdens een vakantie? Ik heb er dit jaar bijna 1300 gemaakt, heb me soms ingehouden. Bedankt. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi! Zulke schepen hebben op mij ook een enorme aantrekkingskracht, dat moet je dan gewoon even gaan bekijken. Het was de moeite waard! Jullie hebben hier nog steeds prachtig weer!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Willy. Het zijn prachtige beelden. Ik heb het idee dat jullie kon stand op reis zijn ik wordt al moe als in er aan denk.Het zijn ook prachtige foto's. Groetjes Tony

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zo mooi om eens een heel ander Zweden te zien bij jou Willy! Dank je wel.
    Ik hoop er toch ook ooit nog eens te komen. Ben nog nooit aan de westkust geweest, althans, niet boven Helsingborg. Wel op allerlei plekken aan de oostkust.
    Groetjes, Gon

    BeantwoordenVerwijderen
  8. En weer, als ik jou foto's zie denk ik; ik wil ooook! Zo mooi, dit jaar blijven wij in Nederland maar volgend jaar??? Op naar Zweden! XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Boek van Angelien Motzheim vandaag uit. Met deze blogs krijg ik bij Orust ook beeld.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooie foto's en reisverslag!!!
    Hoop over een paar weken ook zelf weer te genieten en foto's te maken in Zweden.
    groeten

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een schitterend weer hadden jullie! Oh, een prachtige driemaster. Als er bij ons in de haven een bijzonder schip ligt, ga ik er altijd gauw heen. Ik heb weer genoten van je mooie reisverslag.Dan denk ik; we moeten toch maar weer eens naar Scandinavië gaan........
    Groetjes Will

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Zo mooi als het daar is, ik blijf dromen om naar Zweden te gaan en hopelijk komt dit nog eens op een dag. We gaan beginnen met een autovakantie in het najaar en gaan proberen om via Nederland tot in Denemarken te geraken.
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een prachtige foto's heb je weer gemaakt. Heerlijk om na een drukke dag even een uitje te maken zonder de benen te hoeven gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Heerlijk dat glinsterende water... krijg er vakantiekriebels van...
    fijn weekend,
    groetjes van Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat leuk weer, zo met jullie op pad langs deze vissersdorpjes. En natuurlijk met prachtig weer, want dat heb jij geloof ik altijd!
    Misschien moet je toch maar eens een stagiaire aannemen die al die blogberichten met nummertjes op de Zweedse kaart zet. Dan kan ik mijn vakanties plannen aan de hand van jouw verhalen en foto's, lijkt me enig...
    Fijne vakantie!!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Mooi plekje, daar. En wat een prachtige strak blauwe lucht !

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hoi Willy,
    Wat ziet het er toch prachtig uit ! een jaar of 10 geleden zijn wij ook een keer met onze 3 zoons naar Zweden geweest en ik vond het er zo prachtig ! En het kleurenpalet van al die mooie houten huizen vind ik ook zo mooi !! Ik zou er graag weer naar toe willen gaan en ga kijken of ik mijn man mee kan krijgen. (hij houdt meer van echte warme landen, ik juist niet)

    BeantwoordenVerwijderen